Avec projection du travail du photographe
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Du au , Nouvelle Librairie Internationale V.O.

Du 4 au 6 février prochain, la Nouvelle Librairie V.O exposera (sous la forme d'un diaporama) les œuvres du photographe britannique Jim Brogden et l'accueillera le 4 février à 19h pour une rencontre, en anglais, autour de son travail de thèse "Photography and the Non-Place : The Cultural Erasure of the City" (publié chez Springer Nature Switzerland), lors duquel il a eu l'occasion d'explorer la ville de Lille pour en capturer et étudier ses terrains vagues.

(ENG.) The exhibition of photographs (from the 4th to the 6th of February) and short presentation at the Nouvelle Librairie Internationale V.O. (4th of February at 7pm) will focus on Brogden’s iterative exploration of Lille and its "non-lieus" in his work "Photography of the Non-Place: The Cultural Erasure of the City". (This will be the first time that the project has been shown in public).

Dr Jim Brogden est photographe et universitaire à l'Université de Leeds en Angleterre. Son travail de thèse, "Photography and the Non-Lieu: The Cultural of the City" qu'il débute en 2007 et qu'il publie en 2019 chez Springer Nature Switzerland, consiste à s'intéresser aux espaces de non-lieu en ville. Une sélection de ses clichés sera projetée à la librairie du 4 au 6 février prochain, et une rencontre avec Jim Brogden sera organisée le 4 février à 20h. Celle-ci se déroulera en anglais (un interprète sera présent) et portera sur le concept du non-lieu en photographie (lieu où l'humain est anonyme).
Ses photographies doivent être pensées dans un contexte de démocratisation de la photographie à travers l'usage des téléphones et tablettes numériques, incluant maintenant l'omniprésence de l'iPhonographie, qui propose un résultat immédiat souvent complétée par un partage rapide sur les différents réseaux sociaux. A contrario, le travail de Jim Brogden évite toute référence à un style de vie hédoniste, à la biographie de l'individu qu'on retrouve par exemple dans la célèbre selfie. Il s'inspire de cette manière de la nouvelle approche proposée par les photographes topographiques des années 1970s au sujet des "paysages corporatifs" et peut-être même indirectement des peintures d'Edward Hopper et Caspar David Friedrich, dans leur recherche du quotidien et du Sublime.
Finalement, Brogden soutient que le non-lieu a le pouvoir de mettre en avant une version de l'Angleterre (et de la France) qui pose les questions de régénération, d'un retour à l'état sauvage, d'une perte d'identité, du souvenir, de la mise en valeur des paysages mais aussi et surtout, qui nous pousse à nous demander comment nous pourrions donner une nouvelle signification à ces espaces de "non-lieu".

(ENG.) Dr Jim Brogden is an academic and photographer-artist, working in the School of Media and Communication, at the University of Leeds (twinned with Lille), UK. He is also a Fellow of the Royal Society of Arts, UK.
His recent book: Photography and the Non-Place: The Cultural Erasure of the City was published by Palgrave, in March 2019. A more recent book (co-authored with Professor Stephen Coleman) entitled: The Election Comes to Town: The Mood of Democracy, will be published by Palgrave in 2020. This book provides an ethnographic study of the November-December 2019 UK Election, through the multicultural, multivoiced experiences of Bradford, a city situated in the northern ‘heartlands’ of the Labour Party.
Brogden’s academic writing and photographic practice presents a critical provocation and aesthetic defence of the so-called “non-place” (terrain vague /non-lieu), as an act of cultural reclamation. Through the restorative properties of photography, Brogden aims to re-conceptualize the cultural significance of non-place.
The sites investigated in his recent publications and the short presentation/exhibition at the Nouvelle Librairie Internationale V.O. in Lille, focuses on different locations, in which access and ownership is ambiguous or contested; potential places of cultural forgetting.
Brogden’s writing, and indeed, his photographic intentionality, employs a deliberately allusive intertextuality to offer a unique insight into the elusive notions surrounding landscape representation, and some would argue, the transgressive manifestations of human agency. Although evidence of human presence is never explicit in the photographs, what is implicit is the resonance of an idiosyncratic anthropological salvage, one that suggests both a diagnosis and prognosis in relation to societal problems: how we treat, and inscribe landscape(s) speaks to our period.
Moreover, the photographs presented here (their critical function within broader photographic discourses), must be seen in the context of an increasing democratization of photographic practice through mobile devices, including the ubiquity of iPhonography, whose seductive immediacy is often symbiotic with rapid dissemination through various social media platforms, such as Instagram, and Facebook, etc. In contrast, Brogden’s photographs eschew any overt references to life-style hedonism, personal biography (including the ubiquitous Selfie), citizen journalism, or post-editing refinements. Rather, the formal qualities inherent in Brogden’s photographs allude to the direct address (frontality) evident in the American 1970s New Topographic photographers’ approach to a newly emerging ‘corporate landscape’, and more obliquely perhaps, to the paintings of Edward Hopper and Caspar David Friedrich, in their different pursuits of the everyday and Sublime.
Ultimately, Brogden argues that the overlooked non-place has the potential to expose a version of England (and France) that raises questions about regeneration, re-wilding, identity, loss, memory, forgetting, landscape valorization, and, perhaps more importantly, how we might arrive at a more meaningful place.

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